Pengikut YangDiapaksaUntukMengikut

Ahad, 12 Jun 2011

Bahasa Pemikiran Citra

Dalam kesibukan aku sedang membeli jajan di koperasi sekolah.Aku terdengar ade awek yg berkata.

"Lawak ke?"

Terdetik hati akuh memikirkan sejak bila pulak perkataan yang menjadi sebutan remaja zaman ini dicipta?siapakah yang mencipta?Ape function ayat tuh?Adekah ia boleh mehilangkan jerawat?

Sepelas selesai akuh beli jajan tuh ,aku lepak kat kerusi dimana kat situ  ramai makwe-makwe yang lalu lalang.Time kusyuk akuh mengunyah,aku terdengar ade sorang makwemengatakan

"Ahaakssssssssss"

Geli akuh rase.Ingat apa?Dia buat cam tuh aku jatuh hati kat dia apa?Ingat dia buat cam tuh dia tuh hot apa?Aku taulah akuh kacak..Tiba terasa macam geli-geli kat poket peha gebu akuh.Lepas check-check.Anset rupanya.Didatangi satu mesej.

"Hi,you tgh buat apew jew?miss youlah..ngeee~~~"

Msg tuh dari awek yang gila-gilakan akuh(hiperbola).Terus akuh balas mesej tuh.

"Ehm,,,I tgh lepak keboringan ni.U kat mana jew?mish U la...."

Selepas tekan butang send.Baru akuh terfikir sejenak.Macam mana bangsa melayu nak maju kalau bahasa sendiri pun tak reti nak pakai.Hilang nanti Melayu didunia kalau macm ni la.....Teringat akuh kat P.Ramlee (member sekolah lama akuh).Dari situh aku try untuk mengunakkan bahasa melayu dengan aslinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan