Pengikut YangDiapaksaUntukMengikut

Khamis, 16 Jun 2011

Masa kecil-kecil dulu(teringat kisah lama)

Dulu-dulu time akuh kecik-kecik  banyak benda yang bodo-bodo aku percaya...Maksudnya kalau sekarang ni aku dok ingat balik mesti äkuh kata pandai gila akuh ni..

Dulu-dulu  kalau waktu malam aku naik kete ngan bapak akuh,kalau nampak bulan mesti akuh dok pikir
"asal la bulan ni aku pegi mana pon dia ikut.padahal bapak akuh  dah bawa kereta dah jauh dah."
Ada sekali tuh akuh first-first akuh dok dalam kete, aku tengok bulan tuh asyik ikut akuh je..Bila lagi sekali akuh tengok da ilang...Akuh tanya kat mak akuh.Mak akuh jawap
"Bulan tuh hilang sebab ayah kamu bawa laju sangat.Dia tak sempat nk kejar"
Akuh pon time tuh percaya bulat-bulat.Sekarang barulah akuh tau yang bulan ilang sebab awan tebal yang halang..

Dulu-dulu bapak akuh selalu suruh akuh buat baik.Bila akuh tanya apa yg kita dapat kalau buat baik.Bapak akuh kata 

"kalau kita buat baik dapat PAHALA"

Aku time tuh tak tau apa maksud PAHALA,akuh pikir pahala tuh bagi otak kita jadi bijak.Nak tau sebab apa?Cuba korang sebut "PAHALA" dengan "KEPALA".Kalau dipanjangkan harakatnya bunyinya mcm nak sama.Aku dok pikir yang pahala tuh masuk dalam kepala sebab bunyi dua perkataan tuh macm  nak sama.Lepas tuh otak pun jadi la bijak..Sekarang ni kalau akuh pikir2 balik,mesti aku kata "Memang Bijak betul akuh ni"..

Dulu-dulu, kalau aku mandi laut ...Aku paling takut kalau pegi jauh-jauh.Sebab dulu akuh tak ingat sape entah yang kencing akuh kata

"Kalau nak mandi laut tuh, jangan pegi jauh-jauh.Nanti jatuh"

Aku pon percaya.Mana tak nya ,kalau akuh berdiri kat pasir smbil tengok laut.Aku nampak hujung laut tuh kalu aku pegi nanti boleh jatuh.Sekarang ni baru aku tau yang bumi ni bulat.Berenang tahap mana pon x kan jatuh.

Dulu-kalu kalau aku makan buah yang ada biji.Buah oren ke,buah limau ke.Aku hati-hati gila time makan.Takut tertelan bijik.AKu pikir kalau akuh telan bijik tuh,nanti ada pokok limau yang tumbuh dalam perut akuh.

DA arr...malas akuh cter lagi.Nanti kalau awek baca,buatnya diorang gelak kat akuh..Nanya ja....JAtuh harga akuh sebagai jejaka macho melaya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan